Uncategorized

Amenzi după vânzarea mașinii? Soluția – Radiere

Exista multe situatii in care, desi vanzatorul a instrainat un autoturism catre o alta persoana, cumparatorul nu realizeaza formalitatile legale necesare inmatricularii bunului pe numele sau. Mai mult decat atat, tot din neglijenta cumparatorului, fostul proprietar se poate afla in situatia de a-i fi comunicate amenzi ca urmare a nerespectarii prevederilor legale in vigoare sau a neplatii unor taxe, ca de exemplu taxa de drum sau taxa pentru parcare.

Acestă situație este des întălnită în România, drept urmare este de bun augur abodarea sa pentru ca persoanele in cauza sa cunoasca pașii care trebuie îndepliniți pentru intrarea in legalitate.

În primul rând, la momentul înstrăinării autovehicului în cuprinsul Certificatului de înmatriculare trebuie completat cu numele cumparatorului, data înstrăinării autovehiculului și semnătura acestuia.

În al doilea rând, în baza contractului de vânzare-cumpărare întocmit de către părți, trebuie efectuat Procesul verbal pentru scoaterea din evidență a mijloacelor de transport, în cadrul  Biroului impozite si taxe. În baza art. 11 alin. (41) OUG nr. 192/2002, organul fiscal trebuie să înștințeze înstrăinarea autovehiculului autorității competente de înmatriculare, respectiv Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculări a cărui rază teritorială faceți parte.

            În cazul în care vânzarea a avut loc înainte ca Protocolul impus la art. 11 alin (41) din OUG nr. 192/2002 să fie semnat trebuie depus un petit către Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculări a Vehiculelor, pentru a efectua mențiunea de vânzare în baza de date informatizată.

Potrivit prevederilor art. 11 alin (4) din Ordonanța de Urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare, „în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar se înscriu în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia Regim Permise de Conducere și înmatriculare a Vehiculelor simultan cu menţionarea încetării calităţii de titular al înmatriculării a fostului proprietar. Pentru realizarea acestei operaţiuni, noul proprietar este obligat să solicite autorităţii competente de înmatriculare transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului.

            Drept urmare, în cazul nefericit în care noul proprietar nu își înscrie dreptul de proprietate prin înmatricularea autovehiculului, în calitatate de reclamant, la Judecătoria a cărei circumscripție aveți domiciliul/sediul, trebuie depusă o cerere de chemare în judecată, prin care rugați instanța de judecată în baza probatoriului anexat, respectiv contract de vânzare-cumpărare, copie certificat de înmatirculare, cartea de identitate a vehiculului, RADIEREA autovehiculului în contradictoriu cu pârâtul.

În cazul în care neînmatricularea autovehiculului a dus și la păgubirea dumneavoatră, puteți cere instanței repunerea în situația anterioară, prin acordarea despăgubirii cuvenite. În baza art. 31 alin. (1) din Ordonanța de Guvern  nr 2/2001  împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia, la Judecătoria a cărei rază teritorială faceți parte, în dublu exemplar și cu documentele deținute în favoare.

În baza sentinței date de către instanță se poate radia mașina, iar documentele necesare sunt următoarele:

  1. Cererea solicitantului; Cerere radiere
  2. Sentinţa (copie) rămasă definitivă;
  3. Certificatul de înmatriculare;
  4. Plăcuţele cu numărul de înmatriculare;
  5. Cartea de identitate a solicitantului (original şi copie)
  6. Fişa de înmatriculare cu viza organului fiscal competent al autorităţii administraţiei publice locale sau certificatul de atestare fiscală; Fişă înmatriculare
  7. Certificatul de radiere– 3 exemplare;
  8. Declaraţie pe proprie răspundere a titularului înmatriculării sau a moştenitorilor legali ai acestuia, din care să reiasă că vehiculul nu mai circulă pe drumurile publice;
  9. În cazul persoanelor juridice vor fi depuse documentele care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie (de exemplu certificat înregistrare la Registrul Comerţului), precum si împuternicirea reprezentatului legal al acestora;
  10. Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât titularul.
  11. Alte documente ale vehiculului (pe care vânzătorul la mai are în posesie)
  12. Anexa pentru acordul prelucrarii datelor personale.

Comentarii

  1. Bună ziua! Am cumpărat de la un individ în 2015 o mașină care nu era pe numele lui dar m a asigurat ca pot face acte pentru a o putea înmatricula. Bineînțeles că nu am mai reușit sa dau de el și am luat legătura cu proprietarul din acte al mașinii printr-o scrisoare pentru a ma putea ajuta cu înmatricularea. Nu am reușit nimic acesta motivând ca a radiat mașina de la primărie. Văzând ca nu reușesc să o înmatriculez am scos mașina la vânzare pentru dezmembrare. Am vândut-o unui individ pentru dezmembrat. După 2 ani de zile m a contactat proprietarul din acte ca i a venit amenda de rovinieta. Din păcate eu am pierdut contractul de vânzare cumpărare între mine și cel căruia i am vândut mașina,si nu mai am nici un fel de date despre el.Pot avea probleme din aceasta cauza?? Mulțumesc anticipat pentru răspuns!

    1. Buna ziua. Dupa cum am discutat si in chat, este important sa gasiti actele prin care ati achizitionat si ati vandut masina, pentru a solutiona situatia, eventual, prin instanta. Nu stiu exact la ce probleme va referiti, dar, pe baza documentelor sau a altor probe, va puteti adresa instantei de judecata.

  2. Buna ziua dupa ce scot masina de la fisc,ii dau cumpartorului 3 exemplare de cantract vanzare cumparare? Eu mai am vreo obligatie adica sa merg la politie sa o scot de pe numele meu?multumesc

    1. Dvs nu mai aveti nicio obligatie, Daca cumparatorul nu isi indeplineste obligatia de radiere, il actionati in instanta.

  3. Buna ziua,
    e o fractura de logica in ce spuneti mai sus:

    „În baza sentinței date de către instanță se poate radia mașina, iar documentele necesare sunt următoarele:
    Certificatul de înmatriculare;
    Plăcuţele cu numărul de înmatriculare;
    Fişa de înmatriculare cu viza organului fiscal competent al autorităţii administraţiei publice locale sau certificatul de atestare fiscală; Fişă înmatriculare”

    Daca as mai detine aceste documente, as putea radia autoturismul fara sa ma actionez pe cineva in instanta, corect?

  4. Buna ziua !
    Am vândut acum un an o mașina.
    Am făcut act de înstrăinare între mine și cumpărător care nu a inmatriculato pe el dar a dat-o la dezmembrări fără ca eu sa știu nimic . Am reușit când am aflat ca nu a inmatriculat-o pe el sa recuperez de la el actele mașinii și numerele dar nu știu dacă o pot radia eu sau trebuie sa fie el cel care o radiază?
    Pentru ca pe talon e trecut și el ca ia fost înstrăinată . Mulțumesc!

    1. Avand in vedere ca ati instrainat masina, noul cumparator trebuie sa faca radierea. Puteti incerca si dvs, daca aveti toate actele, probabil veti mai avea nevoie de o procura din partea lui. Orice nu reusiti direct la serviciul de inmatriculari, se rezolva numai in instanta.

  5. Buna ziua! In anul 2017 am cumparat un autoturism, am facut contractul de vanzare cumpărare dar nu am luat fiscalul de la primarie, in anul 2019 a murit vânzătorul iar acum mostenitorul a sunt la ditl le a trimis contractul pe wathapp si le a explicat situatia de mai sus iar dupa 3 luni a primit prin posta un proces verbal de scoatere din evidenta.
    Intrebarea este: eu cum pot sa inscriu autoturismul din moment ce nu am fiscal?

  6. Bună ziua! Am vândut o mașină în 2019 cu un contract de vânzare-cumpărare. Acum câteva zile am primit o amendă luată de noul proprietar în aprilie 2020 în Italia pentru depășirea limitei de viteză. Menționez că amenda a fost luată cu un aparat radar fix. Presupun că, cumpărătorul nu și-a înscris mașina pe numele lui având în vedere că certificatul de înmatriculare este încă pe numele meu. Odată ce am făcut actul de v-z și am scos-o de pe impozit (în acest an nu mi s-a cerut impozit pe ea), ce mai trebuia să fac? În articol spuneți că:

    „ organul fiscal trebuie să înștințeze înstrăinarea autovehiculului autorității competente de înmatriculare, respectiv Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculări a cărui rază teritorială faceți parte.”

    Nu ar fi trebuit primăria localității mele să se ocupe de acest lucru? În aceste condiții, eu ce ar trebui să fac dacă nu pot da de noul proprietar sub nicio formă? Vă mulțumesc.

  7. Bună seara,am vândut mașină în 2017 ,contract vânzare cumpărare, certificat fiscal ,în anul 2020 m am trezit cu amendă de rovinietă ,am fost la CNAIR m au trimis la Poliția Înmatriculări ,apoi la Circa financiara de care aparțin ,nici unul nu se ocupa de aceste lucruri ,haz de necaz,am platit impozit la circa financiara ,am radiato apare clar în sistemul lor că eu nu mai sunt Proprietar ! Ei au eliberat Fiscalul ! Pe baza contractului de vânzare cumpărare ! Nici unul din aceste instituții nu te ajuta . Am ajuns la Tribunal am obținut o hotărâre Judecătorească din care reiese clar ceea ce am spus și eu mai sus , Nu mai sunt Proprietar din anul 2017 ,Cel care a cumpărat mașină de la mine nu a inmatriculato pe numele lui ,ce pot face eu sa nu mai figureze pe numele meu ,am obosit ,de alergat și de răspunsul Nu ne mai ocupam noi ,mergeți ,peste tot dar nu la noi ! Ce pot face ,am Contract vânzare cumpărare,fiscal în care spune clar că este radiata ,chitanța de taxe și impozite ,și hotărâre judecătorească !

    1. O întrebare.. Ai mai plătit impozit la circa? Știu ca după ce scoți fiscalul nu îți mai vine la impozit…
      Eu am pățit asta și nu știe nimeni ce se intampla

  8. Numai in Romania este aceasta procedura sa radiezi o masina dureza la fel de mult ca si cum ai inscrio. In alte tari Europene in 5 minute ai radiat masina Online si tot in 5 minute ai inmatriculato. In Romania iti trebuie 200 de harti sa o Radiezi si dupa afli cati mai trebuie o semnatura o stampila de la nu stiu cine si uite asa stai 3 luni sa radiezi o masina. Atatea proceduri trebuie sa faci sa scoti o masina din circulatie. In olanda pur si simplu intru pe site ai platit radierea in functie pe cati ani vrei ai sunat ai inchis asigurarea si gata. Nu frate in Romania trebuie sa astepti 3 luni trebuie un Dosar plin cu harti. O tara de cacat ma pisi pe Romania si pe acest sistem de cacat.

  9. Buna ziua!Am si eu o mare problemă în anul 2014 am vândut o masina cu act de vanzare cumpărare si fiscal scos de la primărie.Acum dupa 7 ani am primit amenzi de trecere pod Fetesti .Niciuna din pers la care a fost masina dupa mine nu a trecut.o pe numele lor.Problema mea este ca nu mai am actele care sa demonstreze ca masina nu mai este la mine.Credeti ca primaria de la care am scos fiscalul ar putea sa ma ajute cu o copie ceva de la dosarul cu care eu am cerut scoaterea fiscalului?Am fost la ei si mi.au zis ca le apare in sistem ca am cerut fiscal in 2014 dar nu au binevoit sa caute la dosar daca exista un act in baza căruia mi sa eliberat fiscalul.Multumesc anticipat pentru raspuns!

  10. Chiar e atat de greu sa spuna un avocat cum sta treaba ? Simplu , cineva nu si-a facut treaba. Ordonata 195/2002 a fost modificata in 2018 si uitati ce spune mai jos.
    Am patit si eu , am fost la circa finaciara si nu mai stiau ce sa mai ma abureasca . In concluzie cand ajunge amenda la ei o claseaza. Cum ar fi sa ma amendeze pentru o masina in 2021 pe care tot ei o radiasera fiscal in 2019. Trebuie doar sa mergeti si sa va tineti tare cu ei. Sa nu va lasati intimidati , pentru ca asta intentioneaza initial sa faca.
    SUNT OBLIGATI IN 5 ZILE sa transmita la inmatriculari radierea fiscala si aia IN 30 ZILE daca nu se schimba proprietarul SUNT OBLIGATI SA SUSPENDE INMATRICULAREA MASINII pana la reinmatricularea cu noul proprietar.
    Restul e vrajeala ca sa va plimbe pe drumuri.

    La articolul 11, după alineatul (4) se introduc opt noi alineate, alin. (41)-(48), cu următorul cuprins „(41) Organul fiscal care operează scoaterea vehiculului din evidenţa fiscală a fostului proprietar are obligaţia de a notifica înstrăinarea acestuia în cadrul schimbului de informaţii prevăzut de reglementările în materie fiscală în termen de 5 zile lucrătoare autorităţii competente de înmatriculare. Aceasta face menţiunea privind înstrăinarea vehiculului în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, în termen de 30 de zile de la primirea notificării.

    (42) De la data înregistrării notificării prevăzute la alin. (41), autoritatea competentă de înmatriculare, respectiv Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor transmite datele noului proprietar la solicitarea instituţiilor interesate.

    (43) În situaţia în care noul proprietar nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termenul prevăzut la alin (4), înmatricularea vehiculului se suspendă de drept până la data transcrierii transmiterii dreptului de proprietare.

  11. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (**republicată**)
    privind circulația pe drumurile publice**)
    EMITENT
    GUVERNUL
    Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 670 din 3 august 2006
    Cititi de la art.11 aliniatul 4 . Acolo spune foarte clar cum se procedeaza. Tot atat de clar se spune ca tu nu mai ai nici o obligatie dupa ce ai facut CV ci doar autoritatile statului trebuie sa faca ce trebuie.
    Inclusiv CNAIR pot cere informatii despre proprietari la administratia financiara dar nu o fac.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *