Coronavirus - COVID-19

Coronavirus: Amenzi aplicate in perioada starii de urgenta – procedura de contestare

In aplicarea dispozitiilor Decretului prezindetial nr. 195/2020, a fost emisa, de catre Ministerul Afacerilor Interne, Ordonanta militara nr. 3/24.03.2020, prin care au fost interzise o serie de drepturi principale ale cetatenilor si au fost luate o serie de masuri in vederea prevenirii raspandirii visului COVID-19, dintre care, cea care afecteaza mare parte a populatiei Romaniei, se refera la interzicerea circulatiei persoanelor in afara locuintei/gospodariei, cu unele exceptii expres prevazute in ordonanta.

Conform art. 14 alin 2 din aceasta ordonanta militara: “Nerespectarea masurilor prevazute la art.1 – 5, art. 7 – 9 atrage raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala, in conformitate cu prevederile art.27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.”

Sanctiunile contraventionale se constata si se aplica de catre organele de politie, armata, jandarmerie, etc, iar cuantumul acestora, prevazut de OUG nr.1/1999, a fost majorat, conform Odonantei militare nr. 4/29.03.2020. Exista, desigur, si posibilitatea aplicarii unui avertisment.

Fata de modalitatea de legiferare a acestor masuri si obligatii, se observa, in mod evident, existenta posibilitatii de savarsire a unor grave erori de interpretare a legii, de catre organele de politie si alte organe indreptatite sa aplice sanctiuni, raportat si la modul destul de limitat al posibilitatilor de miscare reglementare de ordonanta.

Existenta acestor cazuri de exceptie foarte limitate, in care se permite deplasare in afara locuintei, da posibilitatea aparitiei unor interpretari contradictorii si arbitrarii.

Spre exemplu – ce inseamna “deplasari scurte, in aproprierea locuintei/gospodariei” ? pe o distanta de 100m-1km…? cu o durata de 5 minute/30 minute? Cine decide acest lucru? Normal, organul de control.

Sau, exista alte situatii, neprevazute de ordonanta, in care deplasarea in afara locuintei este obligatorie, dar neprevazuta de lege – spre exemplu, in cazul in care contractul de inchiriere a locuintei a ajuns la termen, iar chiriasul trebuie sa elibereze imobilul si sa se mute in alta locuinta. In acest caz, este sau nu permisa iesirea din locuinta, in conditiile in care ordonanta militara nu prevede in mod expres?

Discutand despre proportionalitate, putem ajunge in situatia in care unei persoane fizice ii este aplicata o amenda in cuantum de minim 2000 lei numai pentru ca s-a deplasat din locuinta pana la magazinul alimentar fara a fi completat, in prealabil, formularul tip. Si exemplele pot continua…

Interpretarea motivelor de deplasare mentionate prin ordonanta militara sunt exclusiv lasate la aprecierea organelor in masura sa aplice sanctiuni, care pot, de la caz la caz, sa faca un abuz de putere, in modul in care le aplica.

Partea buna a lucrurilor este ca, potrivit art. 30 din OUG 1/1999, contraventiilor prevazute de lege li se aplica dispozitiile OG 2/2001, ceea ce inseamna ca impotriva procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiei intocmit de catre organul constatator se poate formula plangere contraventionala, urmand ca starea de fapt si de drept sa fie analizata de catre o instanta de judecata competenta. Plangerea se depune la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia.

Termenul limita prev. de art.31 alin 1 din OG 2/2001 pentru introducerea plangerii contraventionale este de 15 zile de la data inmânarii sau comunicarii acestuia, insa, potrivit prev. Decretului nr. 195/2020, termenul inccepe sa curga de la data incetarii starii de urgenta.

Instanta competenta sa solutioneze plangerea, dupa ce verifica daca aceasta a fost introdusa in termen, asculta pe cel care a facut-o si pe celelalte persoane citate, daca acestia s-au prezentat, administreaza orice alte probe prevazute de lege, necesare in vederea verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal, si hotaraste asupra sanctiunii, despagubirii stabilite, precum si asupra masurii confiscarii.

Este adevarat ca, in contextul pandemiei cu Coronavirus-COVID-19, este necesara instituirea unor masuri de prevenire si protectie, chiar si prin limitarea si interzicerea unor drepturi fundamentale ale cetatenilor, insa modalitatea in care prevederile legale sunt adoptate si aplicate trebuie sa reflecte mai multa responsabilitate din partea institutiilor abilitate, pentru evitarea unor abuzuri de drept, in detrimentul cetatenilor.

Nu in ultimul rand, sa nu uitam ca scopul principal al legii este acela de prevenire si, numai in subsidiar, de sanctionare, sens in care trebuie avute in vedere, de la caz la caz, atat modalitatea in care contraventia a fost prevazuta de lege, cat si posibilitatea aplicarii unui avertisment, pentru fapte de gravitate redusa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *